Prokousat se tématy akupunktura, akupresura, reflexní terapie nebo moxování, objevit, co funguje, a využít z toho nejvíc, co jde, mi trvalo dost dlouhou dobu. Po nesčetných pokusech – mačkání a pálení všech možných a nemožných akupresurních bodů mi z toho vyšli jednoznační favorité :-). A s těmi bych vás dneska chtěla seznámit.

Jaký je rozdíl mezi akupresurou, akupunkturou, moxováním a reflexní terapií

Všechny metody vycházejí z toho, že máme na těle energetické dráhy, které procházejí jednotlivými orgány a různými místy na těle a končí většinou na nohou a na rukou. Mačkáním bodů (nebo zapichováním jehliček), ležících na příslušné dráze, můžeme ovlivnit funkci orgánů, kterým příslušná dráha odpovídá. A nyní rozdíly:

Akupunktura

Jde o zapichování speciálních jehliček do akupunkturních bodů (jsou po celém těle). Body jsou malinké, řádově několik mm. Pro samoléčbu bych akupunkturu nedoporučovala. Jednak je hodně těžké najít přesné umístění bodů, jednak zapichování jehliček sám sobě je trochu masochismus :-). (Ačkoliv díky tomu, že jsou hodně tenoučké, to v podstatě nebolí.)

Akupresura

To už je mírnější metoda. Využíváme při ní také akupunkturní body, ale nezapichujeme do nich jehličky, nýbrž je mačkáme, což je mnohem přijatelnější i pro samoléčbu, alespoň pro mě :-). Jak jsem psala, body je těžké najít, ale mám vyzkoušených několik důležitých bodů, které najde i laik velice snadno a fungují spolehlivě.

Moxování

Využívají se opět akupunkturní body. Tentokrát do nich ale ani nezapichujeme jehličky, ani je nemačkáme – zahříváme je speciálními tyčinkami podobnými tlustým cigaretám. Jsou vyrobeny většinou z pelyňku. Účinek je podobný, jako při akupunktuře nebo akupresuře. Dají se koupit na internetu – do vyhledavače napište moxa nebo moxovací tyčinky.

Jeden čas jsem moxování využívala docela hodně. V bytě bylo doupě s oblakem pelyňkového dýmu a při mé poctivosti se mi povedlo vypálit pár koleček na kůži, tak dejte pozor, ať to nepřeženete :-). (Škoda, že jsem se tenkrát nevyfotila, dalo by se podle fotky snadno najít, kde body přesně jsou :-)). Dnes už se dělají i tyčinky, které tolik nekouří.

Reflexní terapie

Využívá jenom body, resp. plošky na nohou (chodidla plus nárty), méně často na rukou. Velká výhoda je v tom, že plošky pro reflexní terapii mají často rozměr i několik cm, tudíž je najde každý a speciálně na chodidle fungují skvěle. Na ruce je účinnost trochu menší, ale je pár bodů, které když se člověk naučí používat, tak krásně fungují.

Ukážu vám teď několik bodů z akupresury a reflexní terapie, které mám vyzkoušené a které se opravdu vyplatí znát a používat. Můžeme je zahřívat moxovací tyčinkou nebo je mačkat.

  • Mačkání se provádí palcem: mírně ho pokrčíme a zatlačíme jím kolmo na bod (plošku). Zavrtáváme ho šroubovitým pohybem hlouběji a hlouběji, přidáváme na tlaku a pak zase zpátky. Vše jen do mírné bolesti, určitě by nás to nemělo bolet moc. Mačkání je lepší rozdělit do většího počtu masáží s menším počtem opakování během celého dne než chtít zvládnout všechno najednou.

  • Při zahřívání tyčinku zapálíme a přiblížíme k ošetřovanému bodu tak, abychom cítili teplo, ale aby nás to nespálilo – cca na 2 cm. Můžeme ji držet v jedné poloze nebo ji postupně přiblížit až do okamžiku, kdy ucítíme ostré pálení, a zase oddálit.

Každopádně vždycky vnímejte, jak tělo reaguje.

A nyní už konečně body :-). Všechny jsou párové, tj. vždy na obou rukou nebo nohou.