Vždycky jsem viděla jako ostříž, a tak nějak naivně doufala, že se mě brýle začnou týkat, až když budu stará babička. Zatím je nemám a snad ještě dlouho mít nebudu (mimo jiné proto, že jakékoliv brýle mi „strašně sluší“ :)), ale od chvíle, kdy se do mého života vloudil kamarád počítač, cítím, jak se můj zrak během let pomaloučku horší. A když k tomu připočtu, že datum v občance je pořád vzdálenější :), řekla jsem si, že s tím musím něco začít dělat.

Začala jsem hledat informace, jak oči fungují, co pro ně můžu udělat. A asi jako každý, kdo trochu zapátrá, jsem objevila speciální cviky, jména William Bates (kniha Lepší zrak bez brýlí), Mirzakarim Norbekov (kniha Jak se zbavit brýlí) apod.

Když vezmu v úvahu, že oční lékař W. H. Bates žil na přelomu devatenáctého a dvacátého století, přijde mi až neuvěřitelné, jak byl pokrokový. Nesmířil se s klasickou medicínou a hledal možnosti, jak oči přirozeně uzdravit, abychom nemuseli nosit brýle.

Za vším stojí oční svaly

Ve svých výzkumech objevil, že alfou omegou všeho jsou oční svaly. Zajišťují pohyb očí a zaostřování (akomodaci) čočky. V jakém jsou stavu, taková je kvalita vidění. Zní to jednoduše a logicky.

OkoNejvětší problém je, že většinu dne jsme ve stresu, v napětí, a tím pádem oční svaly také. Vymyslel proto sestavu cviků, kterými se tyto svaly uvolňují a zároveň posilují. Současně hodně zdůrazňoval důležitost našeho emočního stavu.

M. Norbekov k tomu přistupoval ještě celistvěji – vypracoval program na celkové ozdravění, zrak je jenom jednou částí.

Cviky na deset minut

V dnešní době můžeme najít spoustu metod, jak svůj zrak zlepšit, zúčastnit se různých kurzů apod.

Zelene ociJá jsem si pro sebe z toho všeho vybrala sestavu cviků (takových těch asi nejběžněji uváděných), na které stačí deset minut denně. Dají se dělat klidně v pauzičkách v práci a myslím, že krásně pomáhají. Jde o různé kroužení očima, přeostřování atd.

K nim jsem si přidala speciální cvik s korálky na provázku, ten je obzvlášť „výživný“ :). Zabere také tak deset minut. Ten je potřeba dělat asi spíš doma v klidu. Určitě bych ho doporučovala.

Chtěla jsem dát všechny cviky původně všechny sem, do článku, ale byl by strááášně dlouhý, tak jsem vytvořila pdf, které si můžete zadarmo stáhnout a třeba vytisknout. Budete tak mít cviky pořád po ruce.

Cviky pro zlepšení zraku si můžete stáhnout tady >>

Čím ještě můžeme očím pomoci

Dírkované brýle

Vsadím se, že kdybyste mě s touhle vychytávkou na očích viděli, vyprskli byste smíchy :). Brýle z černého neprůhledného plastu plné dírek. Ale ony jsou vlastně geniální věc.

Dírkované brýleKdyž se díváte skrz dírky, vaše oči jsou nuceny správně zapojovat oční svaly a čočka akomoduje tak, jak má. Tím se oční svaly posilují, oči aktivně pracují a hledají ten nejlepší způsob, jak se na něco dívat. Což je přesně to, o co usiloval i doktor Bates.

Mělo by se začít s 5 minutami denně a postupně čas s brýlemi na očích prodlužovat až na 30–45 minut. Můžete je nosit při běžných činnostech (ale ne při řízení auta apod., kdy je potřeba periferní vidění), u počítače hlavně při práci s textem, při čtení knížky.

Fungují i jako dioptrické brýle, tj. vidíte s nimi mnohem lépe, akorát na rozdíl o těch dioptrických očím naopak prospívají.

Jenom si dejte pozor na kvalitu, nesnažte se v tomto případě ušetřit, brýle musí být opravdu dobře vyrobené.

Dioptrické brýle jen na nejnutnější dobu

Dioptrické brýle jsou pomůcka, ale očím nepomáhají. Při dlouhodobém nošení se zrak naopak zhoršuje. Pokud je to možné, choďte bez brýlí, odkládejte je, jak to jenom jde, aby měly oči šanci samy pracovat.

Mrkání

Když mrkáme, na oku se udržuje slzný film, odplavují se nečistoty, vyživuje se rohovka. Mrkání je pro naše oči hodně důležitá věc. Za normálních okolností mrkneme několikrát za deset vteřin. Všimněte si ale, že když se díváte na televizi, do monitoru počítače nebo čtete knížku, mrkáte mnohem méně. Zkuste během dne mrkat vědomě, zaměřte se na to.

Uvolnění krční páteře

Pokud máme zablokovanou páteř, nemohou správně fungovat orgány, nejsou dostatečně vyživované atd. Když máme zablokovanou krční páteř, odnáší to mimo jiné i právě oči. Udělejte si během dne krátké cvičení na uvolnění krční páteře – alespoň zakružte hlavou, rameny, otáčejte hlavou ze strany na stranu apod.

Sluneční lázeň

Zavřete oči a nastavte tvář sluníčku. Vnímejte energii, která vám do očí proudí, příjemné teplo, uvolnění.

Pohled do zeleně

Zelená barva dělá očím vyloženě dobře. Jakmile to jde, dívejte se do zeleně, i kdyby to měla být jenom kytka v obýváku.

Stromy

Přestávky v práci

Pokud pracujete na počítači, dělejte si co nejčastěji krátké přestávky. Protáhněte se, podívejte se z okna, zakružte očima…

Celkové uvolnění

Stejně jako všechno, i náš zrak úzce souvisí s psychikou. Stres je pro oči škodlivý jako pro celé naše tělo. Snažte se být celkově uvolnění, mějte co nejvíce takový ten pocit vnitřního klidu a pohody.

Podvědomé bloky

Často se stává, že si v sobě neseme podvědomé bloky (z dětství nebo z průběhu života), které nám v dobrém vidění brání. Zkuste se zamyslet nad nějakou psychosomatickou příčinou.Co nechcete vidět“? Může to být něco z minulosti nebo přítomnosti. Je něco, „na co se nemůžete dívat“? Oči nás totiž v tomto často poslechnou…

Přeji vám ostrý zrak a abyste viděli samé krásné věci…

Jana
  • Pokud byste rádi dostávali upozornění na nové články, napište mi prosím e-mail zde >>