Když jsem poprvé ochutnala polévku s chlebovým kváskem, bývala bych ji jedla celý týden :-). Od té doby jsem ji měla na spoustu způsobů: jako tradiční krkonošské kyselo (díky němu jsem na výletech na běžkách poznala snad všechny boudy v Krkonoších :-)), nebo jako nejrůznější druhy kváskových zeleninových polévek.

suroviny na kváskovou polévkuPak jsem ji začala vařit i doma. Časem jsem se ustálila na jedné variantě, která mi chutná úplně nejvíc: není to pravé kyselo, ale spíš zeleninová polévka, které kvásek dodává úžasnou chuť. A tenhle recept vám chci dneska napsat.

Začneme tím, kde sehnat chlebový kvásek

Kdo bydlí v podhůří Krkonoš, tak to má snadné – v kdejakém pekařství ho normálně prodávají. My ostatní si musíme poradit jinak. Jestli znáte někoho, kdo peče pravidelně kváskový chleba, určitě bude mít nějaký ten kvásek v ledničce – poproste ho/ji, ať vám trošku dá.

Pak stačí doma přidat žitnou mouku a vodu, pár dní ho krmit a máte vyhráno. Nebo se dá koupit kvásek v prášku – většinou v obchodech zdravé výživy. Podle návodu si ho pak můžete z něho vyrobit. Případně vypěstovat od nuly – z žitné mouky a vody – na internetu najdete spoustu návodů.

Kvásek máme, jdeme vařit :-).

Zeleninová polévka s kváskem aneb krkonošské kyselo trochu jinak

Co budeme potřebovat:

  • brambory

  • houby

  • zelenina podle chuti, např.: celer, mrkev, petržel, řapíkatý celer, daikon, růžičková kapusta, jarní cibulka, brokolice…

  • cibule

  • česnek

  • himálajská sůl

  • kurkuma, majoránka, polévkové bylinky, kmín, sušený medvědí česnek

  • olej

  • kvásek

  • vejce

  • (mořská řasa – Kombu nebo Wakame, případně vločky Nori)

  • (Tamari zdravá varianta sojové omáčky)

  • (umeocet – zdravé ochucovadlo, které vzniká při fermentaci japonských švestiček)

(Mořská řasa, Tamari a umeocet nejsou nutné, ale díky řase získáme spoustu minerálních látek a Tamari a umeocet dají polévce skvělou chuť. Seženete je v prodejnách zdravé výživy.)

Nejdříve si nakrájíme zeleninu na malé kousky – to trvá asi nejdéle z celého vaření :-). Oškrábeme brambory a také je nakrájíme.

Na trošce oleje osmažíme cibulku. Zalijeme vodou, přidáme houby, kmín, mořskou řasu (např. 1/2 plátku Kombu) a zbytky zeleniny na vývar (tvrdé části, košťály a vše, co nechceme mít přímo v polévce). Vaříme, až houby skoro změknou.

zeleninová polévka s kváskem aneb recept na krkonošské kyselo trochu jinakPak řasu a velké kusy zeleniny vyndáme a místo nich přidáme brambory a zeleninu nakrájenou na kousky.

Ochutíme kořením a povaříme. Na posledních přibližně 10 minut přidáme kvásek (předem rozšlehaný s trochou vody, aby nedělal v polévce kousky).

Na závěr ještě česnek, rozšlehané vejce, 2 lžíce Tamari a umeocta. Vaříme už jen chvilinku.

Tak dobrou chuť a třeba někdy na viděnou v Krkonoších, u pravého kysela :-).

Jana

Další zdravé recepty, a také články s pravidly zdravé výživy najdete v rubrice Zdravá strava >>

Tady si můžete stáhnout seznam potravin, které je dobré zařadit do jídelníčku, a které naopak vynechat >>

  • Pokud byste rádi dostávali upozornění na nové články, napište mi prosím e-mail zde >>