Až doteď jsem se půstu delšímu než dva dny obloukem vyhýbala. Už od dvaceti let vážím pořád kolem 50 – 51 kg, cítím se tak dobře, ale je to myslím taková moje hraniční váha a každé deko si hýčkám :-).

Jenže nedávno mi jeden kamarád nasadil brouka do hlavy :-). Držel půst sedm dní (resp. takový „skoropůst“ – pil zelený ječmen a jedl spirulinu, vitamíny a minerály) a mně to nedalo.

Už dlouho jsem nad tím někde v koutku hlavy přemýšlela, jestli bych to přece jen neměla někdy zkusit, protože půst krásně pročistí tělo, orgány pak mohou mnohem lépe fungovat, detoxikaci potřebujeme jako sůl a jednou za čas je půst určitě skvělá věc. Ale kvůli váze jsem to pořád odkládala. 

Teď jsem se do toho nakonec opřela a začala studovat informace :-). Přečetla jsem knížku Vilmy Partykové – Hladovění pro zdraví, spoustu článků a zkušeností na internetu a usoudila, že bych to asi zkusit mohla. Po půstu se prý totiž váha vrátí na hodnotu, která je pro tělo optimální, tj. dá se prý i přibrat :-).

Ještě jsem všechno zkonzultovala se dvěma kamarády, kteří mají zkušenosti s půstem 21 dní a dokonce i 40 dní. Celou dobu jsem pak s nimi byla v kontaktu. Také jsem měla domluveno hlídání po telefonu :-).

Rozhodla jsem se pro půst jen o vodě. Řekla jsem si, že nebudu nic hrotit, budu poslouchat svoje tělo a až se přestanu cítit dobře, tak to ukončím. Jako maximum jsem si dala 7 dní.

Jelikož jsem si každý den psala poznámky (a půst jsem přežila :-)), mám teď pro vás podrobnou reportáž :-):

Společné pro všechny dny

  • Měla jsem docela silný povlak na jazyku, jak tělo vylučovalo toxiny. Každé ráno a večer jsem jazyk čistila škrabkou.

  • Občas jsem si dělala klystýr, dávala si teplou vanu a proplachovala nos slanou vodou, abych podpořila odvádění toxinů z těla pomocí střev, kůže a nosní sliznice. Ta byla při proplachování hodně citlivá, mnohem více než normálně, musela jsem dávat do vody méně soli. To mě docela překvapilo.

  • Vyloučení toxinů jsem podporovala také procházkami kolem 5 km, aby byly aktivní plíce.

  • Cvičila jsem orgánovou sestavu Čchi-kung na podporu hlavních orgánů.

  • Jinak jsem normálně fungovala, ale měla jsem takový klidovější režim. Skoukla jsem spoustu filmů :-).

  • Každý den jsem vypila asi 2,5 litru čisté vody, 6. den 2 ¾ a 7. den 3 litry. Pila jsem tak, jak si tělo říkalo. Nic jiného než vodu jsem nepila a samozřejmě nic nejedla.

A teď už po jednotlivých dnech:

1. den

Startovací váha: 50,5 kg
Aktivity: běhání 5 km
Pocity: večer mírná bolest hlavy, jinak všechno v pohodě.

2. den

Váha: 49,75 kg
Aktivity: procházka, orgánová sestava. Klystýr, teplá vana, proplachování nosu.
Pocity: ráno se mi trochu motá hlava, několik hodin cítím celkovou slabost a malinko je mi špatně od žaludku, ale v poledne už je to lepší. Hlava mě nebolí (odteď už nikdy během půstu).

3.  den

Váha: 49 kg
Aktivity: procházka (cítím, že jsem už slabší), orgánová sestava. Klystýr, teplá vana, proplachování nosu.
Pocity: ráno slabost, malinko náběh na omdlení a na zvracení, ale přešlo to. Jinak jsem jenom unavená.

4.  den

Váha: 48 kg
Aktivity: procházka, nákup – raději si jdu koupit zásoby zeleniny a ovoce na návratovou fázi, dokud mám na to sílu, nevím, jak dlouho ještě vydržím :-).
Pocity: ráno opět cítím slabost, ale je to mnohem lepší (od 2. dne se to pořád zlepšuje). Od žaludku už je mi dobře (odteď až do konce půstu pořád). Odpoledne jsem po procházce a nákupu hodně unavená, chvíli spím.

5.  den

Váha: 47 kg
Aktivity: procházka, orgánová sestava. Klystýr, teplá vana, proplachování nosu.
Pocity: unavená jsem asi jako 4. den, jinak všechno v pořádku.

6.  den

Váha: 46 kg
Aktivity: procházka – už mi dala zabrat :-). Malý kopec, který normálně běhám, jsem sotva vyšla, cítila jsem, jak mi už celkově docházejí síly.
Pocity: V noci jsem nemohla moc spát. Přes den jsem pak už dost vyčerpaná, jinak je ale všechno úplně v pohodě.

7.  den

Váha: 46 kg (už neklesá)
Aktivity: žádné :-).
Pocity: v noci jsem opět nemohla spát. Cítím, že je čas zítra půst ukončit. Sice mě nebolí hlava, od žaludku je mi dobře, nemám stavy na omdlení ani nic jiného, všechno je po téhle stránce v pořádku, ale cítím, že už jsem hodně slabá. Nejdu už ani na procházku, celý den posedávám na gauči.

Vydržela jsem tedy 7 dní. Resp. v podstatě 8, protože jsem přestala jíst večer před prvním dnem půstu a návratovou fázi jsem zahájila až 8. den ráno.

8. den – 1. den návratové fáze (ta je stejně důležitá, jako vlastní půst)

Váha: 46 kg (pořád stejná už třetí den)
Pocity: v noci jsem skoro nespala, ráno cítím velkou slabost a bušení srdce. Je opravdu čas to ukončit. Dělám si poslední klystýr a začínám pít šťávy.
„Jídlo“:

  • 1 sklenice ředěné mrkvové šťávy – po ní se cítím mnohem lépe

  • pak vždy po hodině 1 sklenice neředěné mrkvové šťávy – celkem 9 x

  • 2 hodiny pauza (mezi zeleninovými a ovocnými šťávami by se měla udělat pauza 2 hodiny)

  • 1 sklenice jablečné neředěné šťávy – celkem 3 x po 1 hodině

  • za celý den jsem tedy vypila 3 litry šťáv

2. den návratové fáze

Váha: zase 46 kg
Pocity: ještě jsem slabá, ale cítím, jak se už síly začínají vracet :-).
Jídlo:

  • 4 rajčata – spařená, oloupaná a uvařená v páře

  • „polévka“ – z brambor, mrkve a cukety, bez koření, bez soli, jen zelenina s vodou

  • odpoledne svačina – malá porce této polévky

  • vařené brambory, na páře cuketa, rajče, paprika

3. den návratové fáze

Váha: stále 46 kg
Pocity: jsem ještě unavená, po jídle se únava zvětšuje. Ale už je to celkově lepší :-).
Jídlo:

  • 1 broskev, 2 banány

  • jáhlový „pudink“ (uvařené jáhly, rozmixované s rozmraženými borůvkami a medem)

  • polévka ze včerejška + do ní červená čočka a ovesné vločky

  • kroupy se zeleninou (na páře: okurka, paprika, cuketa, vařené: brambory, řepa, oloupaná rajčata)

4. den návratové fáze

Váha: 46,5 kg (sláva, začínám přibírat :-))
Pocity: se silami už je to lepší, dokonce jdu nakoupit :-).
Jídlo:

  • 1 banán, jáhlový pudink, oproti včerejšku ještě posypaný kokosem

  • polévka ze včerejška (zelenina, čočka, ovesné vločky), do ní trochu kokosového oleje (první olej od půstu, když nepočítám strouhaný kokos ráno)

  • syrová okurka

  • kroupy se zeleninou + trochu olivového oleje (pořád všechno bez koření a bez soli)

  • pomeranč a broskev

5. den návratové fáze

Váha: 46,75 kg
Pocity: energeticky už se cítím mnohem lépe, jdu na procházku 5 km – okruh jako při půstu. Zvládám to malinko lépe, než ten 6. den půstu, kdy jsem šla naposledy.
Jídlo:

  • ovesná kaše se sušeným ovocem, semínky, ořechy a medem

  • celozrnné žitné těstoviny s vařenou zeleninou a trochou olivového oleje. Vodu na těstoviny jsem osolila (první sůl od půstu).

  • kroupy se zeleninou od včerejška, do nich ještě sůl, pesto z medvědího česneku, olivový olej a 1 vařené vejce (první živočišné bílkoviny od půstu)

  • hlávkový salát