Spánek je náš úžasný osobní doktor – a to doslova. Už mockrát se mi stalo, že „na mě něco lezlo“, a když jsem hned zalezla pod deku a pořádně se vyspala, bylo mi najednou úplně dobře. Není to náhoda :-).

Že bychom měli dostatečně a kvalitně spát, víme všichni, to je jasná věc :-). Ale než jsem se tím začala podrobněji zabývat, vůbec mi nedocházelo, jak MOC je to důležité.

Mohla bych teď jmenovat, co všechno se nám může stát a čím vším můžeme onemocnět, když budeme mít dlouhodobý deficit spánku, ale to by byl dost pesimistický až hrůzostrašný seznam. Radši budu pozitivně sepisovat, co nám to přinese, když se vyspíme hezky dorůžova :-). Ono je to totiž, stejně jako všechno v našem těle a hlavě, přímo geniálně vymyšleno.

Benefity zdravého spánku

  • Zatímco spíme, náš imunitní systém pracuje naplno. Imunitní vojáčci likvidují různé záněty, poradí si s viry a celkově obnovují naše fyzické i psychické zdraví, tělo i mozek. Je to takový „každonoční“ restart.

  • Během noci mají jednotlivé orgány přesný rozpis, svůj čas, kdy „jedou naplno“ a kdy mohou odpočívat. Játra a ledviny zbavují tělo toxinů, střeva vstřebávají živiny a připravují odpad, regenerují se svaly, centrální nervový systém a každá buňka v těle.

  • Optimalizuje se hladina cukru a inzulinu v krvi, reguluje se metabolismus a chuť k jídlu. Když spíme kvalitně, máme například druhý den chuť k jídlu tak akorát, nemáme potřebu se přejídat.

  • Ve spánku se silně ovlivňuje naše emoční nastavení a schopnost zvládat emoce, léčí se traumata, posiluje se paměť. O tom podrobněji níže :-).

  • Naše tělo je zkrátka jako přesně seřízený stroj, kterému akorát musíme dopřát jeho „pracovní dobu“ – spát dostatečně dlouho (i před půlnocí) a kvalitně.

Proč nutně potřebujeme NREM i REM fázi spánku

Není ale spánek jako spánek. Spíme vlastně v takových 90minutových blocích. V každém z nich je chvíli fáze hlubokého spánku NREM (při ní se oči se pod víčky nepohybují) a fáze lehčího spánku REM (oči se pohybují). V první polovině noci je v těch 90 minutách mnohem více NREM, ve druhé polovině noci REM.

NREM spánek

Během NREM spánku je náš mozek takový úředník a skladník. Nejdříve roztřídí a zpracuje všechno, co se nám za ten den nashromáždilo ve „skladu“ naší krátkodobé paměti. Pak, co uzná za vhodné, přestěhuje z centra krátkodobé paměti do centra té dlouhodobé. Díky tomu si i po pár týdnech dokážeme pamatovat třeba naučená slovíčka.

Zároveň se tím vytváří místo, abychom se další den mohli naučit zase něco nového :-). Je to jako bychom přesunuli soubory z počítače na externí disk, abychom v počítači uvolnili místo. Upřímně – občas mám pocit, že se mi dělá v hlavě jen to prázdné místo, ale moc se toho do dlouhodobé paměti nepřesouvá :-).

REM spánek